Gebruik softdrugs onder de 18 aanpakken

Politieagent.jpgmaandag 31 juli 2017 12:48

Het is donderdag 20 juli, begin van de avond. Jeugdagent Stephan twittert een foto met ruim 20 zakken softdrugs. Een actie van de politie leidt tot aanhouding van een 17-jarige Emmeloorder in verband met de handel in softdrugs aan de Scandinaviƫlaan in Emmeloord.

Deze situatie staat helaas niet op zichzelf. Het gebruik van softdrugs en verslavende middelen onder jongeren komt nog te vaak voor. Juist kinderen en pubers zijn zeer kwetsbaar, ze zijn volop in fysieke en mentale ontwikkeling. Verslavende middelen vinden nog teveel hun afzet onder onze jongeren. De jeugd is onze toekomst: deze problematiek vraagt dan ook extra aandacht.

Na signalen vanuit onderwijs, politie en samenleving heeft de ChristenUnie-SGP in  de afgelopen raadsvergadering (10 juli) een motie ingediend, die met overgrote meerderheid is aangenomen. "Onze gemeente gaat nadrukkelijker de situatie onder jongeren in kaart brengen. We gaan aan de slag om preventie en handhaving te vergroten. In het belang van onze jongeren! Het bezit van softdrugs onder de 18 is wettelijk verboden en we pakken als gemeente onze taak op.", aldus Anjo Simonse (initiatiefnemer van de motie).