Hef commissie horen zienswijzen bestemmingsplannen niet op.

donderdag 13 januari 2011 10:50

In 2008 is de commissie horen zienswijzen bestemmingsplannen opnieuw ingesteld, hoewel daar geen wettelijke verplichting meer voor bestaat. Uit de evaluatie blijkt dat het college deze commissie wil opheffen. De fractie van ChrsitenUnie-SGP is daar geen voorstander van.

Onze fractie is van mening dat deze commissie een belangrijk instrument is om de communicatie tussen burgers en gemeente te verbeteren. Vooral wanneer burgers het gevoel hebben dat hun zienswijzen onvoldoende gehoord worden is de commissie horen een uitstekend forum om een toelichting te geven. En eveneens om het beleid van de gemeente duidelijk te maken.

Ook komt het voor dat na het gesprek met de indiener van zienswijzen het voorgenomen besluit nog eens goed tegen het licht wordt gehouden. De raadsleden die namens de raad de indieners van zienswijzen horen kijken vaak fris en onafhankelijk naar de bezwaren en komen soms tot voorstellen die leiden tot verbetering van het bestemmingsplan.

Als de commissie horen zienswijzen wordt opgeheven is er slechts nog gelegenheid om zienswijzen toe te lichten in een vergadering van de raadscommissie Woonomgeving of in de raadsvergadering. Dan is er slechts een spreektijd van 5 minuten en dit kan te weinig zijn voor een complexe zaak.

De Fractie van ChrsitenUnie-SGP vindt dat als het college en de raad burgerparticipatie en communicatie hoog in het vaandel hebben geschreven zij ook de burgers optimaal in staat moeten stellenhun zegje te doen.

Onze fractie stelt dan ook voor deze commissie te handhaven.

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht