Geld telt…….in alle gevallen?

dinsdag 10 mei 2011 20:05

Geld telt…….in alle gevallen?

Waarom geld investeren in nieuwbouw voor Voortgezet Onderwijs op het Asielzoekerscentrum in Luttelgeest, terwijl er in Emmeloord lokalen leeg staan?

De conclusie lijkt voor de hand liggend: niet aan beginnen. Geldverspilling. We bouwen immers niet voor leegstand?

Maar het zit iets ingewikkelder in elkaar. Het gaat hier om een eerste opvang van mensen, die hier in een volstrekt vreemde wereld komen. Die komen hier niet voor hun plezier. Daar zit een boel leed achter waar dikwijls niet over gesproken wordt. Ze zitten hier ook niet voor een paar weken. Kinderen dienen daarom goed onderwijs te krijgen in een veilige omgeving. En gaat zo’n eerste opvang naar wens, dan kunnen ze naar Emmeloord. En daarom was nieuwbouw hier op zijn plaats. Het betreft hier een uitzonderlijke situatie. Die kon door het collegevoorstel voor jaren goed afgehecht worden. Naar de mening van de CU/SGP fractie een heel humane behandeling van mensen, die behoren bij de kwetsbaren in onze samenleving. Barmhartigheid voor deze mensen was hier aan de orde.

Helaas. Een meerderheid in de raad dacht er anders over.

Wij zullen ons blijven inzetten voor mensen in een kwetsbare positie. Dat is onze taak.

Jan Simonse, april 2011.