woensdag 15 juni 2011 21:27

De Politie Unie geeft een vertekend beeld van de collegevoorstellen en overziet niet wat de grote nadelen zijn voor de gemeente Noordoostpolder als we het “bezuinigingsvoorstel”van de PU zouden kiezen.

De Politieke Unie stelt: € 10 miljoen voor een fietsenhok.  Dit is onzin: per jaar betalen we ca.€250.000,- voor een parkeerdek en overdekte en volledig ingerichte fietsenstalling midden in het stadshart. In de oorspronkelijke centrumplannen was ook een bedrag van ca. € 250.000,- jaarlijks benodigd voor uitsluitend het beheer en onderhoud van een parkeergarage. Voor de fietsen stalling was geen ruimte en helemaal niet voor een overdekte. Daar is nu een goede oplossing voor gekozen. Dat de overdekte fietsenstalling te groot zou zijn is ook uit de lucht gegrepen. De huidige tijdelijke fietsenstalling beslaat ook ongeveer 1000 m².

Een jaarlijks bedrag van € 250.000,- kun je niet zomaar vergelijken met een eenmalige investering van € 10 milj. die we niet eens hebben. Er valt dus geen € 10 milj. te bezuinigen. En fiets- en auto parkeren kost de gemeente geld en niet de burger want die kan gratis zijn fiets of auto parkeren. Wil de Politieke Unie parkeergeld gaan heffen? Daar zijn de winkeliers sterk op tegen en de schoolgaande jongelui zullen ook niet blij zijn als zij tegen betaling hun fiets kunnen stallen bij het busstation. De gemeente heeft nu 40 jaar gratis parkeren voor auto’s en fietsen geregeld gedurende 40 jaar: een goede deal.

De uitgave van € 4,5 milj. voor de verbouwing van het gemeentehuis en het Nieuwe Werken ( meer flexplekken en een betere en meer efficiënte  samenwerking) is nodig om uiteindelijk structureel jaarlijks € 1 milj. te kunnen bezuinigen op personeelskosten. Dat is nog eens een echte bezuiniging die tot in lengte van jaren profijt geeft. Echter ook klimaatbeheersing in het gemeentehuis is abominabel slecht: daar moet iets aan gedaan worden. Hier geldt: De kost gaat voor de baat uit. De PU geeft dus een totaal vertekend beeld van deze uitgave.

De Politieke unie blijkt ook geen oog te hebben voor de onveilige en verwarrende situatie van het verkeer in het stadshart. Met name de fietsers ervaren veel onveiligheid. De doorstroming van het autoverkeer tijdens de ochtend- en avondspits is uitermate slecht. De wegverhardingen, zoals Onder de Toren, verkeren in slechte staat. De Koningin Julianalaan kan nu al het verkeer niet verwerken en hier wordt in de toekomst nog veel meer verkeer verwacht. De onveiligheid voor fietsers bij de Leeuwenbrug moet op korte termijn aangepakt worden om ernstige ongelukken te voorkomen.  De extra € 1milj. is daarvoor dringend nodig. Wie dit ontkent lijkt op een struisvogel.

De lastenverzwaring waar de PU over spreekt van 13% wordt pas in 2015 bereikt. Het gaat in stapjes van enkele procenten per jaar. Het is het slechtste scenario dat nog kan veranderen. In het najaar zal definitief blijken of dit nodig is.

Conclusie: de Politieke Unie spreekt ten onrechte over verspilling en strooit de burgers ook nog eens zand in de ogen. Regeren is vooruitzien en het zogenaamde bezuinigingsvoorstel van de PU is niet toekomstbestendig.

Reacties op 'Reactie van de fractie ChristenUnie-SGP op “bezuinigingsvoorstel” Politieke Unie.'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.