Bijdrage Jaarrekening 2010

maandag 27 juni 2011 09:10

Dankbaarheid

Dankbaarheid. Dat is wat de fractie van Christenunie-SGP voelt als we zien wat in 2010 allemaal gerealiseerd mocht worden. Ondanks de economische tegenwind hebben we het nog heel goed. Daarvoor zijn we de Gever van al het goede, onze hemelse vader, dankbaar.

Wij willen het college en de ambtelijke organisatie graag complimenteren met de stukken die we aangeboden hebben gekregen. Duidelijk is te zien dat gepoogd is een goed leesbaar en gestructureerd verhaal af te leveren. Die poging is geslaagd. Onze fractie vindt de stukken weer transparanter dan eerder. Onze dank voor de duidelijke stukken.

Toch ook een aantal kritische noten.

Uit de jaarrekening 2010 blijkt dat op programma 2 Openbare werken in totaal ca. € 3 milj. niet besteed is. Voor alle onderschrijdingen zijn verklaringen gegeven en veelal hoor je: dat is incidenteel. Als ieder jaar veel incidenteel geld overblijft dan wordt het wel structureel. Bij onze fractie rijst de vraag: wordt er wel scherp begroot? Naar onze mening dient indien op een begrotingspost  een overschot ontstaat nagegaan te worden of dit overschot wordt teruggegeven aan de burger in het volgende jaar. Zeker indien er sprake is dat het een begrotingspost is waarvoor op basis van een kostendekkend tarief belasting is geheven van burgers. Nu worden overschotten vaak toegevoegd aan reserves en voorzieningen of er ontstaat een groot positief rekeningresultaat. Dit rekeningresultaat gaat vervolgens weer in een reserve beleidsplan en wordt op enig moment weer ergens aan uitgegeven. Dit gaat erg gemakkelijk.

College wij vinden dat u bij het opstellen van de begroting een realistische planning moet hanteren en scherper, lees lager, moet begroten. Er mogen ook wel eens tekorten ontstaan, dan zien wij dat er “op het scherp van de snede” met belastinggeld wordt omgegaan.   En wij vinden dat u eerder aan de raad dient te melden als er meevallers zijn zodat de raad ook in een vroeger stadium kan nadenken over alternatieve bestedingen of teruggave aan de burger. College, wilt u dit toezeggen?

Een andere kritische noot is dat er in de gemeenten nog geen systeem van integraal risicomanagement aanwezig is. De accountant geeft aan dat op dit terrein door de gemeente stevige stappen voorwaarts zijn gezet. Risico’s worden in kaart gebracht en er wordt op geanticipeerd. Er is echter nog geen systeem om dit te borgen. Graag sporen wij het college aan om hier werk van te maken.

Wat betreft de Vakschool en de Technocampus zijn we blij te vernemen dat de wederzijdse concurrentie is weggevallen. We hopen dat het college “on speaking terms” blijft met de partijen. Dat is nodig, omdat, naar wij vernemen de lokatie nog een heikel punt is. Het lijkt ons  dat er maximaal draagvlag voor gevonden moet worden, want dan vindt men elkaar ook wel in een lokatie.

Tenslotte

De accountant heeft een positieve verklaring omtrent de getrouwheid en rechtmatigheid van de jaarstukken afgegeven. Wij kunnen daarom instemmen met het vaststellen van de jaarrekening en het jaarverslag.

Reacties op 'Bijdrage Jaarrekening 2010'