voorjaarsnota 2011 beleidsplanning 2012-2015

maandag 27 juni 2011 09:11

Vooruitzien

Boven onze bijdrage hebben wij het woord vooruitzien gezet. De fractie van ChristenUnie-SGP vindt het heel belangrijk dat we juist ook in tijden van bezuiniging de lange termijn in het vizier houden. Dat betekent bezuinigen met beleid. Voorkomen dat we achterstallig onderhoud creëren waardoor we later met hoge kosten worden geconfronteerd. Ook voorzieningen die het cement van de samenleving vormen proberen in de benen te houden.

Gevolg van deze denkwijze is dat we de verhoging van de OZB wel fors vinden, maar toch te rechtvaardigen om twee redenen:

1. Verdergaand bezuinigen brengt het voorzieningenniveau in gevaar;
  2. Wij vinden de totale lastendruk van belang. De totale lastendruk vertoont een gematigd beeld.

Ook een gevolg van deze denkwijze is dat we het goed vinden dat het college een lijst heeft gemaakt (de ballotagelijst) van zaken die alsnog gerealiseerd zullen worden bij meevallende financiële cijfers. Het is te hopen dat de bezuinigingen op sociaal en maatschappelijk gebied (meerdoen en WMO) en ook in de openbare ruimte niet behoeven te worden gerealiseerd. Dit zal in het najaar blijken. Onze fractie kan vooralsnog instemmen  met de denkrichtingen van het college. Als kanttekening geldt wel, zoals al aangegeven, dat achterstallig onderhoud zoveel mogelijk moet worden voorkomen. Wij zijn van mening dat ondanks de voorgenomen bezuinigingen ook voor het wegonderhoud een nieuw wegenbeleidsplan moet komen dat uitgaat van normaal en goed wegonderhoud. Wil het college toezeggen dat dit eind 2011 beschikbaar komt?

De lastendruk zal voor burgers en bedrijven toenemen. Naast het inzetten van de reserve afvalstoffenheffing willen wij ook kritisch kijken naar de voorziening renovatie riolering en de egalisatiereserve riolering. Zijn deze bedragen echt nodig of kunnen we de rioleringsheffing ook omlaag brengen? Deze afweging  kan op basis van het nieuwe verbreed gemeentelijk rioleringsplan (vGRP) dat wij eind 2011  vaststellen. Wil het college ervoor zorgen dat we het vGRP kunnen gebruiken bij de bezuinigingsdiscussie in okt. van dit jaar?

De grondexploitaties kunnen wanneer de grondverkopen tegenvallen grote nadelen gaan opleveren voor de gemeente. Er zijn voldoende voorzieningen getroffen en een risicobuffer wordt steeds afgestemd op de ontwikkelingen. Echter de vinger moet aan de pols worden gehouden!

Wij vinden het op zijn plaats dat de accommodaties op sportgebied in de dorpen in kaart worden gebracht. Pas als duidelijk is wat de sportclubs behoeven en wensen, kan de balans worden opgemaakt of het wel zo verstandig is om diverse clubs te gaan clusteren.

De bezuinigingen zijn ook aangekondigd aan de instanties en verengingen die subsidie ontvangen en deze zijn bezig hun beleid hier op aan te passen. Onlangs heeft de bibliotheek haar plannen gepresenteerd om de bezuinigingen te kunnen realiseren. In korte tijd zijn daar opties ontwikkeld waaruit creativiteit blijkt. College stimuleer ook anderen om actief op zoek te gaan naar bezuinigingsmogelijkheden. We weten dat bijvoorbeeld het theater een moeilijke tijd tegemoet gaat. Stimuleer het zoeken naar mogelijkheden om bezuinigingen te kunnen realiseren. Het wordt de hoogste tijd dat er synergie wordt ontwikkeld met Culturele zaken en misschien ook nog wel met andere partijen.

De fractie van ChristenUnie-SGP is heel blij dat u niet wilt tornen aan de 120% norm van bijstandsniveau bij minimabeleid. Toch gaat er behoorlijk bezuinigd worden op het project Meerdoen. Wij vragen het college ervoor te waken dat  chronisch zieken en gehandicapten hier de dupe van worden.

Er moet richting gegeven worden aan de sociale ontwikkeling van de Noordoostpolder. We moeten ervoor zorgen dat de Noordoostpolder ook in de toekomst de gemeente is die we wensen. De kaders van de sociale structuurvisie zijn gemaakt. Nogmaals willen wij benadrukken dat het van belang is om juist nu in te zetten op verbinding, om individualisering tegen te gaan. Laten we inzetten op een samenleving waar niet het IK maar het SAMEN centraal staat.

Tenslotte

Wij zijn blij met de vele mogelijkheden die wij als gemeente Noordoostpolder nog hebben. Wij ontvangen dit alles uit de hand van onze hemelse vader die ons de aarde heeft gegeven om die te “bewerken en te bewaren”. Dat houdt ook in dat wij zuinig met alles omgaan waarvoor wij verantwoordelijkheid dragen.  Dus goed zorgen voor onze inwoners en ook voor de openbare ruimte en het milieu. Wij wensen het college en de ambtelijke organisatie Gods zegen toe bij die zorg.

Reacties op 'voorjaarsnota 2011 beleidsplanning 2012-2015'