Naar een locale munteenheid.

schokker 10dinsdag 08 november 2011 18:49

De fractie van ChristenUnie-SGP stelt het college voor om initiatieven te nemen om een locale munteenheid te ontwerpen. Dit in samenwerking met de plaatselijke middenstanders, het bedrijfsleven ( BAN) en de banken.

Op deze wijze blijft het geld in onze regio en ondersteunen we de plaatselijke winkeliers en horeca en welke andere locale bedrijven dan ook. Het zal meer klanten bij de plaatselijke ondernemers binnen brengen. Het kan een locale dan wel regionale kringloop worden die ook het milieu dient, omdat er minder transport over lange afstanden nodig is.

Het kunnen biljetten zijn met een waarde van één tot vijftig. Als de banken meedoen is het misschien zelfs mogelijk om elektronisch te gaan betalen.

Onze fractie heeft een voorstel voor een naam van de munteenheid die recht doet aan onze geschiedenis : de Schokker.

De Schokker kan worden gekoppeld aan de Euro en die wordt ieder kwartaal iets minder waard, dus een Schokker moet je binnen die tijd gebruiken.

Als je een Schokker koopt kan een klein percentage naar een locaal goed doel gaan.

Het is denkbaar dat de VVV gaat fungeren als uitgiftepunt van de Schokker en daarmee ook een extra pijler onder haar bestaan kan krijgen.

Kortom: het is goed voor onze gemeenschap, de locale economie, onze identiteit.

Wij zijn van mening dat het college het initiatief moet nemen om de benodigde partijen bij elkaar te brengen en dat het bedrijfsleven (winkeliers en ondernemers, banken) de Schokker op de locale markt gaat brengen.

Wij zijn van plan dit voorstel in de komende raadsvergadering a.s. donderdag middels een motie aan de orde te stellen.

7 november 2011.

De fractie van ChristenUnie-SGP

Reacties op 'Naar een locale munteenheid.'