Bijdrage CU-SGP jaarverslag en –rekening

dinsdag 29 mei 2012 18:32

We staan op de helft van deze collegeperiode. De tijden van voorspoed zijn veranderd: na de vette jaren zullen nu magere jaren aanbreken. Er is zelfs sprake van crisistijd. Toch kunnen we ook met voldoening terugkijken naar het jaar 2011. Er zijn inmiddels veel zaken uit het collegeprogramma gerealiseerd. De accountant heeft een goedkeurende verklaring verstrekt. Ook geeft de accountant complimenten voor de plezierige en constructieve samenwerking, met name voor de waardering van de grondexploitaties. Een mooi compliment.

Op een aantal zaken willen we nog in het bijzonder ingaan.

Overige bestemmingsreserves.

De gemeente beschikt over een groot aantal reserves. Onduidelijk is hoe de overige bestemmingsreserves (blz. 36 jaarrekening) zijn opgebouwd. Wij denken dat de stofkam er doorheen  moet. De grootste reserve is het reserve beleidsplan. Deze reserve is bijna 28 miljoen euro. Er zijn wellicht marges in deze reserves die ingezet kunnen worden voor andere urgente bestemmingen,  nu we de broekriem moeten aanhalen.

De fractie van de ChristenUnie – SGP ziet hiervoor graag een voorstel van het college  tegemoet.

Wethouder Vermeulen heeft tijdens de vergadering op 24 mei toegezegd hierop terug te komen in de raad van juni bij de beleidsplanning.

Algemene reserve Grondexploitatie.

Het college heeft voor een bedrag van ca. € 4,5 milj. voorzieningen getroffen voor een aantal complexen. Naast de voorzieningen die bij de jaarrekening 2010 zijn getroffen voor een bedrag van € 7,2 milj. baart dit zorgen. De Algemene reserve Grondexploitatie is voor het eerst in onze geschiedenis uitgeput!  I.p.v. winstnemingen moet er nu geld bij! Nu de algemene reserve niet meer toereikend is voor het weerstandsvermogen grondexploitaties moet zelfs een groot deel van het rekeningoverschot ( € 2.205.392 ) daarvoor bestemd worden en nog een aanvullend bedrag van € 617.171.

Wij zijn er van overtuigd, gezien de hoeveelheid Niet In Exploitatie Genomen Gronden (NIEGG) en het toekomstperspectief, dat er nu snel gehandeld moet worden t.a.v. de visie op het grondbeleid. Want de renteteller tikt voor de gemeente, alleen al voor de NIEGG, met meer dan € 2.000 per dag.

1,3,4 beleid

In het collegeprogramma is aangegeven dat het 1,3,4 beleid in 2011 zou worden geëvalueerd. In de commissievergadering heeft de burgemeester aangegeven dat in ieder overleg met de horeca de sluitingstijd aan de orde komt. Er heeft echter geen evaluatie plaatsgevonden om te beoordelen of de sluitingstijd een bijdrage levert aan minder drankmisbruik en minder vandalisme. Het lijkt ons goed dat deze evaluatie alsnog wel wordt uitgevoerd.

College wilt u toezeggen dit op te pakken?

De burgemeester heeft tijdens de vergadering van 24 mei toegezegd deze evaluatie te willen uitvoeren en met onze fractie in overleg te gaan over de opzet van deze evaluatie.

Onderhoud groenvoorzieningen.

Het aantal ingediende klachten/meldingen over het onderhoud van het gemeentelijk groen is in 2011 opmerkelijk hoog: 350! Dit wordt veroorzaakt door het lagere onderhoudsniveau waarvoor is gekozen. Echter wij lezen in de jaarrekening en het jaarverslag dat er  bijna € 1 milj. over is. Hiervoor zijn motiveringen gegeven in de jaarrekening ( blz. 75 /58). Er zijn minder loonkosten toegerekend (o.m. openstaande vacatures) en er zijn positieve resultaten gehaald op aanbestedingen.

Wij stellen u voor de vacatures niet te vervullen en nog meer uit te besteden. Dit levert een kosten besparing op. Voor volgend jaar kunnen we tenminste een bedrag van € 0,5 milj. lager ramen in de begroting bij handhaving van hetzelfde onderhoudsniveau. Maar ook kun je kiezen voor het verhogen van het onderhoudsniveau: dus niveau B. Deze keuze zullen we bij de beleidsplanning moeten maken.

College heeft u hier al een mening over gevormd?

Wethouder Poppe heeft tijdens de vergadering van 24 mei aangegeven dat geld is overgehouden mede door voordelige aanbestedingen. Hij heeft ervoor gewaarschuwd nu niet te kiezen voor een hoger onderhoudsniveau, omdat de kans groot is dat we later weer naar beneden moeten bijstellen. Dit omdat komende tijd nog meer bezuinigd moet worden.

Schuldhulpverlening

Door de recessie komen steeds meer mensen in financiele problemen en is schuldhulpverlening aan de orde. De kosten worden hoger, de verstrekkingen minder. Dat werkt dubbel op! (zie ook artikel in de Stentor van 13 mei)

Vraag aan het college: Hoe denkt het college dit voor de toekomst op te lossen?

Wethouder Vermeulen heeft op 24 mei geantwoord dat het college hieraan werkt door budgetcursussen aan te bieden aan mensen die in aanraking komen met schuldhulpverlening.

Tot slot

Het college heeft ons weer overzichtelijke jaarstukken aangeboden. Complimenten aan het college en de ambtelijke organisatie daarvoor. Wij kijken met dankbaarheid naar het vele dat in 2011 door de gemeente gedaan kon worden.

Reacties op 'Bijdrage CU-SGP jaarverslag en –rekening'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.