ChristenUnie-SGP stemt in met nader onderzoek poldertoren

maandag 02 juli 2012 20:13

In de raadsvergadering van 28 juni is het voorstel behandeld om onderzoek te doen naar de mogelijkheden om de poldertoren te verbeteren. Te verbeteren omdat de toren momenteel niet goed waterdicht is en hoge energiekosten met zich meebrengt. Ook zijn niet alle ruimtes verhuurd. Met andere woorden: de kosten zijn te hoog en de inkomsten blijven achter. Geen goede basis voor een gezonde exploitatie.

Een aantal partijen was van mening dat we geen cent meer in de toren moeten steken en moeten stoppen met de exploitatie. Dat zou betekenen dat de huidige huurders andere huisvesting moeten zoeken.

Onze fractie heeft wel ingestemd met het voorstel om de volgende redenen:

• Nu stoppen met de exploitatie betekent dat 3,5 miljoen euro moet worden afgeboekt. Dit betekent ook dat een streep door 3,5 miljoen euro aan reserves moet worden gehaald.
  • Nu de stekker eruit trekken betekent niet dat we niets meer aan de toren hoeven te besteden. Ook dan zullen er nog aanpassingen aan de toren moeten plaatsvinden en zal een oplossing gezocht moeten worden met de huidige huurders. Al met al ook nog een kostenpost van ongeveer een half miljoen. Een groot deel van de kosten die het komend half jaar gemaakt moeten worden voor het onderzoek, moeten ook gemaakt worden als gestopt wordt met de exploitatie.
  • Het is erg jammer om dit unieke object niet meer te gebruiken voor de zaken waarvoor het nu gebruikt wordt.
  • Kortom. wij denken dat het door het college gepresenteerde financiële plaatje aantrekkelijker is dan het plaatje dat hoort bij nu stoppen.

Denken wij dan dat het allemaal vanzelf ook wel goed zal komen. Zeker niet. Daarom mag alleen worden door geëxploiteerd als aan een aantal randvoorwaarden is voldaan. De belangrijkste randvoorwaarden zijn:

• Er zullen voldoende huurders gevonden moeten worden die zich langjarig willen binden aan de toren.
  • Wij willen dat uit een second opinion blijkt dat bouwkundige aanpassingen een duurzame exploitatie mogelijk maken.

Wij zien dit onderzoek voor ons als gemeente als een ultieme poging de toren duurzaam exploitabel te maken.

Reacties op 'ChristenUnie-SGP stemt in met nader onderzoek poldertoren'