Raadsvergadering 24 januari 2012

zaterdag 09 februari 2013 19:05

Tijdens het vragenhalfuur worden er vragen gesteld door de VVD over de brandweerkazernes. De nieuwe brandweerauto’s passen niet in alle kazernes van de dorpen. De nieuwe auto’s zijn te hoog. Wie gaat de verbouwkosten betalen? Was de gemeente hiervan op de hoogte? De burgemeester geeft aan dat het de bedoeling is om meer veiligheid te creëren. De huidige voertuigen zijn 12-17 jaar oud. Drie veiligheidsregio’s hebben samen gewerkt en zijn tot de keuze gekomen voor 1 voertuig. Wagens kunnen dan uitgeruild worden. De nieuwe systemen in deze wagens zijn veiliger voor onze inwoners. Het was al lang bekend dat de nieuwe auto’s niet zouden passen. Dit is niet goed gecommuniceerd met het bestuur van de veiligheidsregio, zodat men daar niet op de hoogte was van het feit dat de brandweer alle kosten voor hun rekening zou nemen. Er is afgesproken dat de gemeente de helft van de verbouwkosten gaat betalen en de veiligheidsregio de andere helft. De bouwkundige kosten komen in totaal op ongeveer 50.000 euro. Noodzakelijk is dat we een goede relatie met de regio houden. Het is per slot van rekening ook onze regio.

Keuzedocument structuurvisie:

Het doel van dit document is, dat alle uitgangspunten helder zijn voor het opstellen van de ontwerp-structuurvisie. Het wordt een ruimtelijke ontwikkelingsvisie. De visie beschrijft de huidige en gewenste waarden en kwaliteiten en kijkt daarbij vooruit naar 2025. Het heeft als doel om de verschillende belangen, bv duurzaamheid, erfgoed, landschap en leefbaarheid, zorgvuldig af te wegen. Daarbij richt de structuurvisie zich hoofdzakelijk op het landelijk gebied en op de relatie tussen het landelijk gebied en de kernen.  Daarnaast is de structuurvisie bedoeld om te enthousiasmeren, te verleiden en te inspireren en andere partijen aan te zetten tot initiatieven en investeringen.

Verschillende partijen kregen het gevoel dat Cultureel erfgoed de regie had in het stuk en hadden moeite met de uitspraak dat we een naoorlogs opbouwgebied zijn. Er waren ook positieve woorden. Het is een prachtig document. De NOP is een bijzonder gebied waarin wel geleefd en ontwikkeld moet kunnen worden. Het is een landschap wat we willen koesteren.

Er waren 13 amendementen en 2 moties. De VVD wil juist intensieve veehouderij mogelijk maken, terwijl de PvdA dit juist wil tegengaan.

De VVD wil uitbreiding van het glastuinbouwgebied, mogelijkheden voor grootschalige en intensieve recreatieve dag attracties.

Groen Links wil windturbines buiten de singels, en de PvdA binnen de singels.

GL, PvdA, CU-SGP, PU en D66 willen grootschalige zonne-energie onder voorwaarden toestaan.

De CU-SGP wil uitbreiding van boerenerfen achter arbeiderswoningen tegengaan dit amendement nam het college over en zal dus worden uitgevoerd.

De VVD en CDA wilden versmalling van de singels.

Al met al is het een keuzedocument geworden waarin sommige amendementen kunnen worden verwerkt en is het een document van ons allen geworden.

Aan het eind van de avond ligt er nog een motie van de PvdA over kwijtschelding van lokale belastingen aan ZZP-ers en kleine zelfstandigen.

De PU snapt niet dat de PvdA voor de 4de keer dit onderwerp op de agenda zet. Nu vraagt de PvdA weer om een onderzoek. De CDA geeft aan dat het lastig is omdat er sprake is van wisselende inkomens. D66 geeft aan dat de motie in strijd is met de wet. De wethouder geeft aan dat het een open eind regeling is.

De motie wordt met 17 stemmen tegen en 7 voor verworpen. Ook onze fractie heeft niet ingestemd met deze motie. Creatief boekhouden en bezuinigingen hebben hiervoor de doorslag gegeven.

Ook ligt er nog een motie van het CDA over snippergroen. Het CDA wil dat de gemeente actiever gaat communiceren met eigenaren van panden die grenzen aan snippergroenstroken. Onze fractie is hier geen voorstander van, aangezien actief benaderen teveel geld aan FTE’s  gaat kosten. Daarnaast geeft het college aan dat er al actief te werk wordt gegaan. Toch wordt deze motie aangenomen met 17 stemmen voor en 7 stemmen tegen.

Reacties op 'Raadsvergadering 24 januari 2012'