ChristenUnie bezoekt de Noordoostpolder

maandag 20 mei 2013 18:34

ChristenUnie bezoekt de Noordoostpolder

Vrijdag brachten verschillende Kamerleden van de ChristenUnie een bezoek aan de Noordoostpolder. In gezelschap van de ChristenUnie-SGP fractie werden werkbezoeken afgelegd. Carola Schouten bezocht het project Smart Farming. Joël Voordewind heeft een bezoek gebracht aan de christelijke basisschool in Rutten.

Smart Farming is een project van Weevers Marknesse, Profytodsd en het Geomatica business park. In dit project wordt gewerkt aan verdere verbetering van kwaliteit en duurzaamheid van de landbouw. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van gegevens van satellieten en onbemande vliegtuigjes. Carola Schouten was onder de indruk van de toekomstgerichtheid en de visie die uit het project Smart Farming spreekt. ,,Deze bedrijven denken vooruit over hoe de landbouw er over 10 jaar uit moet zien, waarbij kwaliteit en duurzaamheid hoog in het vaandel staan. Zeer innovatief! Mooi om te zien dat de samenwerking tussen deze bedrijven zo goed verloopt. Ook was ik blij te horen dat de gemeente en onder andere wethouder Poppe bedankt werd voor de positieve aandacht voor dit project.”

Joël Voordewind  heeft een bezoek gebracht aan de school in Rutten. Daar werd uitleg gegeven door de voorzitter van SCPO over wat het probleem gaat worden van de kleine scholen in de Noordoostpolder. ,,Wil men overleven dan is fusie een optie. Een soort ontmoetingsschool, ieder met een eigen identiteit.”  Niet het behoud van christelijke scholen, maar het behoud van christelijk onderwijs stond voor SCPO centraal. Landelijk gezien komt men dan echter wel in problemen. De fusietoets zal zich keren tegen deze ontwikkeling. Voordewind vond het interessant om kennis te nemen van de specifieke polderschoolproblematiek.

Reacties op 'ChristenUnie bezoekt de Noordoostpolder'