Voorstellen ChristenUnie-SGP leveren de NOP een besparing op.

maandag 01 juli 2013 16:02

In de raadsvergadering van afgelopen donderdag heeft de fractie van ChristenUnie-SGP voorstellen ingediend om de kinderboerderij en peuterspeelzaal te ontzien bij de bezuinigingen. Ook heeft de fractie een voorstel gedaan het budget voor armoebeleid dat overgebleven is niet weg te bezuinigen maar te gebruiken voor dit beleid. Om dit te kunnen bekostigen heeft de fractie voorgesteld te bezuinigen op het aantal wethouders, op de rekenkamercommissie en op het onderhoudsbudget voor de Wellerwaard.

Het college stelde voor dat de kinderboerderij in 2017 50% van de subsidie zou verliezen. CU-SGP heeft voorgesteld hier 10% van te maken. Voor de peuterspeelzaal heeft de fractie voorgesteld niet 50.000 euro maar 20.000 euro te bezuinigen. De voorstellen die de fractie heeft gedaan geven een extra druk op de begroting van iets meer dan 77.000 euro.

CU-SGP heeft ook aangeven waar meer bezuinigd kan worden. Dat zou kunnen door een halve formatieplaats minder wethouder aan te stellen in 2014. Ook de rekenkamer zou met minder geld toekunnen. Het onderhoud van de Wellerwaard kan wat de fractie betreft flink naar beneden worden bijgesteld. Gezamenlijk levert dat een besparing van 150.000 euro op.

Het voorstel over de formatieplaats van een wethouder is niet ingediend omdat de burgemeester terecht opmerkte dat dit pas bij de coalitieonderhandelingen in 2014 aan bod komt. De fractie heeft wel een oproep gedaan aan de partijen die dan in onderhandeling gaan om aan dit voorstel te denken. Alle andere voorstellen zijn ingediend (een aantal gezamenlijk met andere partijen) en zijn ook aangenomen.

Reacties op 'Voorstellen ChristenUnie-SGP leveren de NOP een besparing op.'