Installatie college 2014

College_BW_NOPwoensdag 24 september 2014 21:39

Met gepaste trots sta ik hier als fractievoorzitter van de ChristenUnie/SGP van een jonge fractie. Als we Dhr. Simonse niet meerekenen is de gemiddelde leeftijd 40 jaar.

Met diezelfde trots zie ik een collegeprogramma voor ons liggen met als titel: Krachtig Noordoostpolder. Krachtige burgers waar we beloftes aan hebben gedaan en zoveel als mogelijk hebben proberen waar te maken.

Wat heeft de CU/SGP aan de kiezer beloofd? We zijn met 10 hoofdpunten de campagne ingegaan.
- Rust op zondag
- zon- en windenergie en geen schaliegas
- toekomstbestendig infrastructuur
- samenhang tussen mensen
- innoverende ondernemers
- identiteitsgebonden onderwijs
- vitale en levendige dorpen
- kwetsbare mensen
- begeleiding naar werk
- ontwikkelingskansen voor jongeren

Deze punten zijn verwerkt in het collegeprogramma en hiervoor bedanken we de coalitiepartners.

De fractie van de CU/SGP is blij met de samenwerking en de afspraken die zijn gemaakt. De zorg voor de kwetsbaren in de samenleving zal onze hoogste prioriteit hebben. We vinden het jammer dat de inkomensgrens van regelingen niet naar 120% is gegaan. Te allen tijde zullen we de belangen van kwetsbaren behartigen. Voor hen willen wij een stem zijn. Voor alle duidelijkheid, wij staan daarbij niet voor een aanpak van pappen en nathouden. Nuchter en met gevoel voor realisme doen we een beroep op iedereen om ook zelf verantwoordelijkheid te nemen.

Daarom is het goed dat er niet bezuinigd is op het aantal FTE wethouders. Er ligt een enorme opgave gezien de Decentralisaties. Dit gaat over kwetsbare burgers. Die verdienen onze aandacht. Maar we denken hierbij ook aan het behouden aan aantrekken van werkgelegenheid en een gezonde financiële huishouding van onze gemeente.

We hebben in goede harmonie het college programma geschreven. Daar wil ik de onderhandelaars hartelijk voor bedanken, in het bijzonder wethouder Boogaard die als formateur een belangrijke rol vervulde. Ook een woord van dank aan de ambtelijke ondersteuning. Ik denk hierbij aan Sippy  Huisman en Dennis Eikenaar en achter de schermen ongetwijfeld nog veel meer mensen. Tot in de late uurtjes waren ze bezig met de voorbereidingen.

Het is een programma op hoofdlijnen. dat is goed. Geen dichtgetimmerd akkoord, zodat het geen raadsperiode coalitie/oppositie gaat worden. Een nieuw college en een nieuwe raad. Samen gaan we ervoor, iedere partij op zijn eigen wijze met respect voor elkaar. Maar ondanks de verschillen van opvattingen moeten we allemaal voor ogen houden dat we gekozen zijn en hier mogen zitten omdat we vertrouwen hebben gekregen van onze inwoners.

Vanaf deze plaats wil ik dan ook namens de fractie van de CU/SGP het college en alle raadsleden Gods Zegen toewensen. Wij werken aan een constructieve samenwerking, zodat we over 4 jaar kunnen constateren dat we inderdaad een Krachtig Noordoostpolder hebben.

Henriëtte van Keulen-Nentjes