Algemene beschouwingen najaarsrapportage 2014 en jaarrekening 2015-2018

dinsdag 11 november 2014 21:43

Voorzitter,

8 september j.l. stond ik hier achter de microfoon om de algemene  beschouwingen te houden over de perspectiefnota 2015-2018. Precies 2 maanden later sta ik hier weer. Weer met algemene beschouwingen. Wat de fractie van de ChristenUnie-SGP betreft had het niet gehoeven. We hebben in september ons ChristenUnie/SGP geluid laten horen. Weet u nog wat we gezegd hebben? Zou u het horen als ik weer hetzelfde verhaal zou voorlezen? Onze fractie is er in ieder geval geen voorstander van om en bij de perspectiefnota en bij de begroting algemene beschouwingen te houden. Ik kan u verzekeren dat dit niet het meest interessante onderwerp voor de burger is om naar te luisteren.

Maar, zoals ik gezegd heb in het presidium: als alle partijen algemene beschouwingen gaan houden, zal ik niet achterblijven.
Ik ga het kort houden. Dan kunt u het zich misschien over een maand nog herinneren.

Er ligt weer een sluitende begroting voor ons. Noordoostpolder is financieel gezond, tenminste voor 2015.
Om op langere termijn gezond te blijven zal er nog meer bezuinigd moeten worden. Dmv een scenarioplanning zal dit vorm gegeven gaan worden. We zien uit naar de discussie over welke gemeente we willen zijn. Wat de ChristenUnie/SGP betreft zal deze sociaal zijn.

Voor de ChristenUnie zijn veel punten belangrijk, maar als we vooruit kijken naar 2015-2018 willen we er 2 punten uithalen.
Creëren van werkgelegenheid en het zorgvuldig invoeren van de decentralisaties.
Dat zijn voor ons de hoofdpunten.

We staan geheel achter de beweging in het sociaal domein, die we als gemeente zijn ingeslagen. Deze zorg kan beter vorm gegeven worden door maatwerk te leveren. Helaas moet de gemeente functioneren binnen de financiële kaders die het Rijk stelt. Er gaat ongetwijfeld iets mis de komende tijd, want we krijgen weinig tijd, weinig geld en weinig gegevens om de taken ordentelijk over te nemen. Laten we dan alert reageren, beleid aanpassen waar het nodig is en zorgen dat er niemand onrecht gedaan wordt binnen de mogelijkheden die wij onze burgers kunnen bieden.

Waarom is werkgelegenheid zo belangrijk voor de fractie van de ChristenUnie.
Meer werkgelegenheid betekent minder werkloosheid. Het draagt bij aan het ontwikkelen van een positief zelfbeeld  en het is een goed middel om een inkomen te verwerven. Wij als gemeente kunnen daarbij helpen oa door gunstige voorwaarden te scheppen voor nieuwe of bestaande bedrijven. Waarom moeten bedrijven nog steeds maanden, zo niet een jaar wachten op milieuvergunningen, bestemmingsplanwijzigingen of schoongrondverklaringen? Kan dit echt niet sneller?
Daarnaast moeten we,  met de komst van de participatiewet, meer mensen met een arbeidsbeperking aan het werk krijgen. Sociale ondernemingen bieden dan een kans voor de gemeente en zorgen, tegen de economische trend in voor werkgelegenheidsgroei. Het sociaal economische beleid wordt de komende maanden herzien. Kunt u ons toezeggen dat sociale ondernemingen opgenomen gaan worden in dit beleid?

Ook onze motie over de buitendijkse haven heeft betrekking op werkgelegenheid.
Het zou toch jammer zijn als op ons grondgebied een prachtig project wordt gerealiseerd, er subsidiegeld in gestoken gaat worden en er geen winst voor de polder uit voort zou kunnen komen. Daarom hebben we samen met de D66 een motie ingediend. Mede indieners zijn ook het CDA en de PU.

Voorzitter, ik ga afsluiten.
Misschien herinnert u zich de verspreking van mijn collega-raadslid van enkele weken geleden, dat hij hoofdstuk 8 vers 3 aanhaalde. Als CU/SGP fractie proberen we te leven en te handelen uit de Bijbel. Dat is niet altijd eenvoudig. Een kernwoord wat hierin staat is dienen. Jezus kwam om te dienen. In Zijn navolging willen wij ook dienende raadsleden zijn voor onze NOP. Me dunkt een opdracht voor ons allen.

Henriëtte van Keulen-Nentjes
Fractievoorzitter ChristenUnie-SGP Noordoostpolder