commissievergadering woonomgeving 10 mei
Onze mening over de agendapunten 1 en 4 van de cie. Woonomgeving d.d. 10 mei 2011.
1.De aanvullende investeringskosten als gevolg van de toenemende verkeersdruk in Emmeloord-centrum.
Een pluim voor het college dat oog heeft voor de verkeersproblematiek in het centrum nu en in de toekomst.
In het centrumplan was reeds voorzien in verkeersmaatregelen. Sinds maart 2006 is het echter steeds drukker geworden in het stadshart van Emmeloord. Nog langer wachten met aanpassen van de verkeerssituatie is niet verantwoord. Het verkeer moet veilig en vlot kunnen rijden nu en ook in de toekomst na de uitvoering van het centrumplan.
De geplande minirotondes bij de kruising Espelerlaan-Onder de Toren-Koningin Julianastraat en de kruising Boslaan-Noordzijde –Koningin Julianastraat worden nu uitgevoerd als normale rotondes binnen de bebouwde kom met voorrang voor verkeer op de rotonde. De Koningin Julianastraat wordt ingericht met gescheiden rijbanen en verhoogde fietspaden. Dit is van belang voor de veiligheid van de fietsers. Het vrachtverkeerkan ook veilig het stadshart in- en uitrijden.
De toegang tot de parkeergarage wordt mogelijk vanaf de Koningin Julianastraat. Een veilig alternatief is er niet. Ook niet via de Korte Dreef, waar de busstation reeds een uitweg heeft en op korte afstand veel verkeersbewegingen plaatsvinden. Het college stelt ook een aantal andere verbeteringen voor die noodzakelijk zijn , zoals het de aanpak van trottoirs, de aanpassing van het pastoor Koopmanplein , de Leeuwenbrugkruising en de aanpassing van Onder de Toren. Allemaal uitstekende oplossingen.
De verkeersafwikkeling en de veiligheid van de kwetsbare verkeersdeelnemers (vooral fietsers, maar ook gehandicapten) vraagt om een snelle aanpak van de verkeerssituatie. Onze fractie is van mening dat het extra benodigde geld zonder meer ter beschikking moet worden gesteld.
4. Beleidsplan Civiele Kunstwerken 2011-2014.
Onze fractie kan instemmen met dit beleidsplan maar voelt niets voor het opheffen van wegen en de daarin gelegen kunstwerken zoals bruggen dan wel het knippen in gemeentelijke wegen.
De onderbouwing van het beleidsplan is goed doordacht en er wordt ver vooruitgekeken. Regeren is vooruitzien geldt hier zeker.
Het voorstel om extra geld ter beschikking te stellen voor het op korte termijn vervagen van de Marknesserbrug achten wij ook een goed voorstel en gezien de maximaal toegestane belasting is dit ook noodzakelijk. De nieuwe brug kan dan tevens veiliger worden gemaakt voor het fietsverkeer.
Reacties op 'commissievergadering woonomgeving 10 mei'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.