dinsdag 14 februari 2012 18:41

De contourennota Woonvisie Noordoostpolder bevat een nieuwe koers voor het wonen. Het is voor het eerst dat de gemeente zich bewust is van het feit dat er veel minder groei is dan eerder verwacht.

Uiteindelijk stabilisatie van inwonertal en huishoudens. Dan spreken we volgens een prognose over ongeveer het tijdvak 2025-2030. Niemand kan dit met zekerheid stellen. We zullen de ontwikkelingen dus steeds op de voet moeten blijven volgen en een flexibele visie opstellen.

Onze fractie kan grotendeels instemmen met de contourennota. Het is een nota die in een brede maatschappelijke discussie een basis vormt om toe te groeien naar het echte beleidsstuk: de Woonvisie Noordoostpolder.

In de contourennota worden wel richtinggevende uitspraken gedaan: voor sommige onderdelen vrij absolute uitspraken en voor een aantal onderdelen minder omlijnde uitgangspunten. Onze fractie vindt dat het onderdeel participatie onvoldoende is uitgewerkt.

Gezien het voorgaande komen wij vooralsnog tot de volgende opmerkingen:

-in de nota wordt vermeld dat fase 3 van Emmelhage niet meer wordt ontwikkeld. Hoe wordt het voorzieningencluster dan verder uitgewerkt. Niet meer in de omvang die gepland was. Wat wordt er dan wel en wat niet gerealiseerd. Dit moet verder uitgewerkt worden, echter dat kan niet zonder de betrokkenheid van alle inwoners van Emmelhage.

-Er wordt wel veel gesproken over de dorpsvisies die leidend moeten zij bij de herinrichting en nieuwbouwmogelijkheden in de dorpen. Deze dorpsvisies worden momenteel door alle dorpen opgemaakt. Echter hoe staat het met de wijkvisies voor de wijken in Emmeloord? Wij hebben die nog niet gezien en evenmin gehoord dat die opgemaakt worden. Hier moet op korte termijn aan gewerkt worden.

-de contourennota geeft “hotspots”aan met speciale aandacht voor de schil rond het centrum van Emmeloord.Naast de genoemde hotspots denken wij dat de Kruidenbuurt en Emmeloord-oost ook speciale aandacht behoeven.

-tenslotte denken wij dat de participatie een apart onderdeel van de contourennota mag vormen.

Er is in Rotterdam een project gestart getiteld ”Blik op de stad”. Dit project houdt in dat bij herinrichting van wijken geen stedenbouwkundige nota’s worden opgesteld (top-down) maar dat de bewoners en gebruikers reageren op foto’s en  beelden en dan samen met de gemeente een praktisch plan maken voor hun wijk of buurt (bottom-up).

Het lijkt ons dat deze aanpak een principe-aanpak moet zijn die in de contourennota als uitgangspunt wordt gekozen voor de aanpak van een dorpscentrum, wijk of buurt.

Reacties op 'Contourennota Woonvisie Noordoostpolder. Behandeling in commissie Woonomgeving 7 febr. 2012.'