ChristenUnie-SGP overhandigt verkiezingsprogramma in eenvoudige taal

image00002langer.jpegzaterdag 26 februari 2022 17:11

ChristenUnie-SGP heeft een verkiezingsprogramma in eenvoudige taal gemaakt. Op donderdag 24 februari hebben Gerda Knijnenberg-Alblas en Anjo Simonse dit gegeven aan Corine Martijn. Corine woont in een huis van Triade-Vitree en doet met plezier haar werk bij Kleurkracht. Zij vindt het belangrijk dat iedereen meedoet in de samenleving. Ook met stemmen. Het is belangrijk dat een verkiezingsprogramma dan ook begrijpelijk is voor iedereen.

“Ik vind dit programma goed te lezen. Ik begrijp wat er staat en het gaat ook over onderwerpen die belangrijk zijn voor mij”, zegt Corine. “Het is niet fijn om het gevoel te hebben dat je minder bent dan een ander. Iedereen telt mee. Dat vind ik heel belangrijk”.

“Het recht om te stemmen is van groot belang. Dan moet je ervoor zorgen dat het voor iedereen begrijpelijk is”, aldus Anjo Simonse. Gerda Knijnenberg vult aan: “We zijn zo gewend geraakt aan ingewikkeld taalgebruik. Dat is jammer. Het is een drempel voor mensen die niet goed kunnen lezen om welke reden dan ook. Terwijl we willen dat zoveel mogelijk mensen betrokken zijn bij de politiek in onze gemeente. En dus ook gaan stemmen”.

ChristenUnie-SGP heeft het verkiezingsprogramma in eenvoudige taal eerst gestuurd naar zorgorganisatie ’s Heeren Loo. Daar hebben ze gekeken of het wel echt in begrijpelijk Nederlands geschreven was. Dat leverde goede tips op. Gerda Knijnenberg: “Door op deze manier met je verkiezingsprogramma bezig te zijn, krijg je als partij zelf ook weer helder wat de kern is van je boodschap”.

Bekijk hier het verkiezingsprogramma in eenvoudige taal (pdf)