Verzachten van bezuinigingen

Euro bankbiljetten.jpgdinsdag 10 november 2020 14:20

In de raadsvergadering van 9 november is een begroting aangeboden met bezuinigingen. Door de onzekerheid over de toekomst begrijpen we dat dit nodig is. Echter, deze bezuinigingen zullen ook maatschappelijke effecten hebben. Ook is onze gemeente Noordoostpolder financieel gezien een sterke en gezonde gemeente. Daarom is in de raadsvergadering onze motie aangenomen waarin we het college oproepen om de bezuinigingen met €900.000 uit incidentele middelen te verzachten voor de jaren 2021 en 2022. Deze motie is door de raad met ruime meerderheid aangenomen.

Fractievoorzitter Sjoerd de Boer vergeleek de situatie met de 7 vette en 7 magere jaren uit de tijd van Jozef. Lees hier een deel van zijn bijdrage:
"Voorzitter,
Wat is het belang van financiële buffers? De oorsprong van deze motie ligt misschien wel 1.600 voor Christus. Het was in het oude Egypte, waar een jongeman, Jozef, de farao vertelde dat er 7 vette, voorspoedige jaren aan zouden breken. Daarna zouden 7 magere jaren volgen. De farao stelde Jozef aan als onderkoning. Hij kreeg als taak: leg graanschuren aan. Zo was Egypte gesteld voor de magere jaren. Verstandig, het aanleggen van buffers. Deze gebeurtenis lezen we in de Bijbel.
Voorzitter, nu 3.600 jaar later in onze mooie gemeente. Misschien klopt het bestuursrechtelijk niet helemaal, maar eigenlijk is wethouder Wijnants (financiën) onze farao. Farao Wijnants. Beheerder van onze gemeentelijke schatkist. En eigenlijk doe ik onze wethouder nog tekort door hem farao te noemen. Ook de Jozef-rol neemt hij met verve op zich. De graanschuur is goed gevuld. We noemen dat tegenwoordig onze solvabiliteit. We zijn financieel robuust. Ongemerkt hebben we naar deze belangrijke les uit de Bijbel geluisterd."

De volledige bijdrage is via onderstaande bijlage te bekijken.

Inleiding motie verzachting.pdf19,0 kBapplication/pdfdownload