Jan de Jong maakt ansichtkaartenboek over 80 jaar Noordoostpolder

IMG_20220114_172427.jpgmaandag 17 januari 2022 09:36

Dit jaar vieren we het 80-jarige jubileum van Noordoostpolder. Voor Jan de Jong is dit een extra mijlpaal. In maart komt zijn boek uit met als titel “80 jaar ansichtkaarten van de zeebodem”. Sjoerd de Boer, fractievoorzitter van de ChristenUnie-SGP, ging bij Jan op de koffie en mocht de proefdruk vast doorbladeren.

Verzamelaar

Jan is al tientallen jaren verzamelaar van ansichtkaarten. Vele beurzen struinde hij af naar net die ene ansichtkaart die hij nog niet had. Uit zijn vele mappen heeft hij de prachtigste fotokaarten geselecteerd. “Ik had nog wel een boek kunnen vullen, wie weet komt er ooit nog een tweede editie”, lacht De Jong. En eerlijk is eerlijk, het boek van meer dan 200 pagina’s geeft een prachtige weergave van de geschiedenis van de polder.

Passie voor de polder

“Het boek mag met recht een levenswerk genoemd worden”, zegt Sjoerd de Boer (CU-SGP). “Ieder dorp en Emmeloord komt aan bod. Deze ansichtkaarten roepen vast bij de lezers nostalgie op. Zo vertelde Jan aan de hand van een ansichtkaart waar hij zijn vrouw heeft leren kennen. Eén ansichtkaart leidt zo al tot een mooi levensverhaal. Zo heeft iedere lezer vast een herinnering bij bepaalde plekken.”

80 jaar droog

De Noordoostpolder viel in september 1942 droog. Dit jaar is dat 80 jaar geleden. “Mooi dat de hobby van Jan dit jaar van extra betekenis kan zijn met dit nieuwe boek”. Het boek is te reserveren door een mail te sturen naar jfdejong55@live.nl en de kosten zijn € 25.

Links Jan de Jong rechts Sjoerd de Boer CUSGP

IMG_20220114_172109