CU-SGP: energiegeld voor huishoudens

Energiemastzaterdag 05 maart 2022 21:11

“Wat heel veel inwoners niet weten, is dat de gemeente nog oude aandelen Enexis op de plank heeft liggen”, zegt raadslid Sjoerd de Boer (CU-SGP). “Die zijn meer dan een miljoen euro waard. Ze horen niet tot de spaarpot van de gemeente. Laten we die aandelen verkopen en inzetten voor onze inwoners.”

Gemeente heeft vet op de botten

De gemeente moet natuurlijk een stevige spaarpot hebben, vindt ook De Boer. “Maar die hebben we”, zegt De Boer, “volgens de gemeentelijke jaarrekening kunnen we onze nieuwe VO-campus van 36 miljoen euro uit onze spaarpot betalen zonder te hoeven lenen.”

Energieprijzen

De gemeente heeft nog oude aandelen Enexis in bezit. Deze aandelen worden nu niet meegerekend in de toch al ruime gemeentelijke spaarpot. “Mijn voorstel is die aandelen te verkopen, en het geld in te zetten voor de energierekening van onze inwoners”, aldus De Boer (CU-SGP). De Boer vindt de huidige compensatie vanuit het rijk (zo’n 400 euro per jaar) te weinig. “De prijzen liggen al op 2 euro voor een kuub gas en tegen de 50 cent voor een kilowattuur stroom. Absurd hoog.”

Voorstel al eerder ingediend

De Boer heeft het voorstel om de aandelen te verkopen afgelopen raadsperiode uitgewerkt en ingediend. Het voorstel behaalde toen geen meerderheid, ondanks dat Enexis niet meer actief is in Noordoostpolder. “Maar nu liggen de zaak anders. Ik ga het voorstel weer opnieuw indienen. Want iedereen voelt z’n koopkracht afnemen. We kunnen niet alles oplossen, maar we kunnen vrij eenvoudig een bijdrage leveren als gemeente om de pijn te verzachten.”