ChristenUnie-SGP wil meldpunt onveilige fietssituaties

Verkeerslicht fietsers.jpgmaandag 17 januari 2022 09:51

Iedereen die op de fiets zit heeft het wel. Een onoverzichtelijk kruispunt of een andere onveilige situatie. “Dat moeten we beter in kaart brengen”, zegt Gerda Knijnenberg-Alblas (gemeenteraadslid ChristenUnie-SGP). Knijnenberg pleit voor een laagdrempelig meldpunt.

De gemeente weten te vinden

Het gemeenteraadslid merkt dat nu al mensen aan de bel trekken over de veiligheid voor fietsers. Knijnenberg: “Maar niet iedereen weet de weg naar de gemeente te vinden. Daarom willen wij een officieel en laagdrempelig meldpunt bij de gemeente waar inwoners terecht kunnen met onveilige verkeerssituaties voor fietsers”.

Mobiliteitsvisie

Eind deze maand staat de mobiliteitsvisie op de agenda van de gemeenteraad. De mobiliteitsvisie gaat over verkeer en het wegennetwerk. Een van de opgaven is het verbeteren van veilig en prettig fietsen. Zowel in het buitengebied, als in Emmeloord en de dorpen. “We zullen bij dit agendapunt extra aandacht vragen voor fietsveiligheid”, aldus Knijnenberg.

Niet meer automatisch de auto

Knijnenberg roept op om meer de fiets te pakken dan de auto. “Fietsen is leuk, gezond en duurzaam. We willen dat er meer gefietst wordt en dat mensen zeker voor de kortere ritten de fiets pakken en de auto laten staan. Mijn oproep naar onze inwoners is: ga STOP-en: eerst Stappen, dan Trappen, dan OV en daarna de Personenauto en andere vervoersmiddelen.”